Meniu Închide

Principalii nutrienti necesari organismului

Principalii nutrienti necesari organismului.

Pentru un bun echilibru functional este necesar sa cunosti care sunt substantele nutritive necesare si sa te asiguri astfel ca iti vei acoperi toate nevoile nutritionale.

Asa ca, in cadrul acestui material o sa descoperi informatii care vor veni in sprijinul propriului metabolism, astfel incat sa reusesti sa iti mentii o stabilitate dpdv nutritional.

Nutrientii sunt clasificati in trei mari categorii:

  • Macronutrienti.
  • Micronutrienti.
  • Fitonutrienti.

Macronutrientii sunt compusi ce cuprind grasimi, carbohidrati, proteine si apa. Acestia sunt necesari in permanenta in cantitati mari pentru buna functionare a organismului nostru.

Micronutrientii reprezinta vitaminele si mineralele necesare organismului intr-o cantitate mica. Acestia nu au o valoare energetica. Insa, au o contributie majora in prevenirea dezvoltarii radicalilor liberi si contribuie la buna functionare a organismului.

Fitonutrientii sunt o categorie de nutrienti descoperiti un pic mai recent. Au rolul principal de a proteja organismal de daunatori si efectele acestora. Sunt compusi naturali din plante ce se gasesc in fructe si legume. Insa, despre aceasta categorie vom discuta intr-un articol separat, deoarece sunt lucruri esentiale care trebuie clarificate.

Principalii nutrienti necesari organismului…

Glucidele.

Carbohidratii sau glucidele sunt substante organice compuse din atomi de carbon, oxigen si hidrogen. Reprezinta un fundament al materiei vii si au un rol important in metabolism.

In acelasi timp, mai trebuie sa stii faptul ca toate glucidele dupa ce sunt ingerate si metabolizate sunt transformate in glucoza.

Glucidele sunt de doua feluri :

SIMPLE – zaharul, fructoza, dextroza si glucoza. Sunt asimilate foarte repede in organism contribuind la cresterea indicelui glicemic. Daca nu sunt eliminate rapid prin efort fizic acestea se depoziteaza sub forma de grasime.

COMPLEXE – amidonul si fibrele. Sunt alcatuite din mai multe zaharuri si se absorb treptat in organism si nu se depun.

Lipidele.

Grasimile sau lipidele reprezinta substantele organice grase. Sunt insolubile in apa si sunt constituite din acizi grasi si glicerol. Lipidele contribuie la mentinerea unei stari de spirit adecvate. Ajuta impotriva oboselii si vin in sprijinul sistemului imunitar.

De multa vreme nutritionistii spuneau ca scaderea in greutate necesita reducerea de grasimi. Dar recent s-a ajuns la concluzia ca nu cantitatea de grasimi este cea care contribuie la cresterea in greutate ci calitatea acestora. Din acest motiv trebuie sa consumi grasimi bune si sa eviti cat mai mult grasimile rele.

Grasimile rele sunt de doua feluri : SATURATE si HIDROGENATE. Printre grasimile hidrogenate se numara uleiurile vegetale supuse procesului chimic denumit hidrogenare.

Grasimile bune sunt : NESATURATE ( poli si mono ) si se gasesc de obicei in peste, alune etc.

Proteinele.

Proteinele reprezinta un element compus dintr-un sir continuu de aminoacizi. Sunt necesari organismului in procesul de regenerare a celulelor imbatranite. Ele sunt prezente in celulele tuturor organismelor vii.

Aminoacizii sunt de doua feluri :

ESENTIALI ( care nu pot fi produsi de organism si astfel trebuie sa ii obtinem din alimentele de origine animala )

NEESENTIALI ( pot fi produsi de organism )

Proteinele reprezinta singura sursa de azot, acesta fiind folosit la sinteza proteinelor proprii si a moleculelor cu azot care fac viata posibila. Sunt printre cele mai importante componente ale organismului contribuind la constructia si repararea uzurii organice a tesuturilor.

Proteinele influenteaza favorabil activitatea sistemului nervos central si creste forta fizica. Pot fi obtinute atat din surse animale cat si din surse vegetale.

Vitaminele.

Vitaminele sunt substante organice cu masa moleculara mica ce nu pot fi sintetizate de catre organism in cantitati suficiente. Ele trebuie obtinute neaparat din alimente. Este de preferat ca acestea sa provina dintr-o sursa naturala si nu din suplimente nutritive, deoarece cele obtinute sintetic nu au aceleasi calitati si beneficii.

Pentru a ne asigura cantitatea zilnica de vitamine trebuie sa avem o dieta variata, bogata în legume si fructe.

Sunt 13 vitamine descoperite pana in prezent si oficial cateva care nu sunt recunoscute. Acestea sunt de doua feluri:

  • hidrosolubile (complexul de vitamina B si vitamina C).
  • liposolubile (A, D, E, si K).

Mineralele.

Mineralele sunt elemente nutritive ce nu contin carbon ( anorganice ). Sunt necesare pentru buna functionare a organismului.

Desi toti stim ca sunt importante pentru sanatate, putini stim si de ce :

Acestea formeaza structura oaselor si a dintilor si sprijina ritmul cardiac. Regleaza ph-ul si asigura buna functionare a musculatorii si sistemului circulator. Integrarea lor in enzime si hormoni contribuie la reglarea metabolismului celular.

Sunt impartite in doua categorii.

MACROELEMENTE : calciu, clor, fosfor, potasiu, magneziu, sulf, sodiu.

OLIGOELEMENTE : arsenic, bor, cobalt, crom, cupru, fier, fluor, iod, seleniu, siliciu, mangan, molibden, nichel, vanadiu, zinc.

Ca o paranteza… Exista un aliment foarte toxic pe care nu trebuie sa il consumi. Citeste articolul – Un aliment pe care trebuie sa il eviti neaparat si afla care este acesta.

Enzimele.

Enzimele sunt catalizatori ce contribuie la reglarea proceselor biochimice din organism. Fara enzime fructele nu s-ar coace. Nu am putea gandi si nu am putea digera si absorbi substantele nutritive necesare.

Cand consumam alimente, enzimele din acestea impreuna cu cele sintetizate de organism digera o parte din alimente. Alimentele sunt digerate inca din cavitatea bucala inainte ca acestea sa ajunga in stomac.

Apoi pe tot traseul sistemului digestiv sprijina digerarea hranei, regenerarea tesuturilor existente si producerea tesuturilor noi. Lupta impotriva obezitatii, colesterolului chiar si a imbatranirii. Sprijina sistemul imunitar, detoxifica organismul si elimina bioxidul de carbon din plamani.

Enzimele nu pot distruge o celula vie, dar pot descompune o celula moarta. Acest lucru se întâmpla datorita faptului ca o enzima nu poate traversa membrana celulara a unei celule vii. In schimb, atunci când celula moare poate face acest lucru si astfel compusii prezenti în celula moarta pot fi reutilizati.

Antioxidantii.

Antioxidantii sunt molecule ( atomi legati intre ei chimc ) care protejeaza alte molecule de oxidarea acestora . Acestia au rolul de a limita daunele produse de radicalii liberi si prevenirea acestora.

Antioxidantii provin din mai multe surse. Acestia pot fi sintetizati de catre organism in mod natural. Dar majoritatea acestora se gasesc in alimentele pe care le consumam.

Concluzie.

Scopul acestui articol este acela de a-ti creea o claritate asupra principalelor elemente nutritionale de care are nevoie organismul tau. Nu trebuie sa te pierzi foarte mult in detalii, insa trebuie sa intelegi odata pentru totdeaua ca exista anumiti compusi, fara de care organismul tau nu poate dispune de o sanatate de fier.

Principalii nutrienti necesari organismului.

Daca ti-a placut acest articol lasa un comentariu.

Sau urmareste pagina noastra de facebook

Ajuta-ti prietenii sa isi dezvolte personalitatea !!!
Posted in SĂNĂTATE | NUTRIȚIE

Iti recomand sa citesti si articolele urmatoare ///

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *