Meniu Închide

Principalii nutrienti necesari organismului

Principalii nutrienti necesari organismului.

Pentru un bun echilibru functional al organismului este necesar sa cunosti care sunt substantele nutritive indispensabile si sa te asiguri astfel ca iti vei acoperi toate nevoile nutritionale.

Asa ca, in cadrul acestui material vreau sa iti transmit foarte pe scurt informatii destul de relevante pentru propriul metabolism. Informații care constituie baza și fundația pe care se sprijina o realitate care denota o sănătate desavaraita.

Buuuun… Încă de la început trebuie sa stii ca nutrientii sunt clasificati in trei mari categorii:

  • Macronutrienti.
  • Micronutrienti.
  • Fitonutrienti.

Macronutrientii sunt compusi ce cuprind grasimi, carbohidrati, proteine si apa. Acestia sunt necesari in permanenta in cantitati mari pentru buna functionare a organismului nostru.

Micronutrientii reprezinta vitaminele si mineralele necesare organismului intr-o cantitate mica. Acestia nu au o valoare energetica. Insa, au o contributie majora in prevenirea dezvoltarii radicalilor liberi si contribuie la buna functionare a organismului.

Fitonutrientii sunt o categorie de nutrienti descoperiti un pic mai recent. Au rolul principal de a proteja organismal de daunatori si efectele acestora. Sunt compusi naturali ce se gasesc in fructe si legume. Insa, despre aceasta categorie vom discuta intr-un articol separat, mult mai detaliat.

Principalii nutrienti necesari organismului…

Macronutrientii.

Glucidele.

Carbohidratii sau glucidele sunt substante organice compuse din atomi de carbon, oxigen si hidrogen. Acestea reprezinta un fundament al materiei vii si au un rol important in metabolism. Pentru ca toate glucidele dupa ce sunt ingerate si metabolizate sunt transformate in glucoza ( principalul element nutritional necesar organismului).

Glucidele sunt de doua feluri :

GLUCIDE SIMPLE – zaharul, fructoza, dextroza si glucoza. Sunt asimilate foarte repede in organism contribuind la cresterea indicelui glicemic. Iar daca nu sunt eliminate rapid prin efort fizic acestea se depoziteaza sub forma de grasime.

GLUCIDE COMPLEXE – amidonul si fibrele. Sunt alcatuite din mai multe zaharuri si se absorb treptat in organism. Asta înseamnă că atât timp cât sunt consumate cu cap acestea nu se depun.

Lipidele.

Grasimile sau lipidele reprezinta substantele organice grase. Sunt insolubile in apa si sunt constituite din acizi grasi si glicerol. Lipidele contribuie la mentinerea unei stari de spirit adecvate. Ajuta impotriva oboselii si vin in sprijinul sistemului imunitar.

De multa vreme nutritionistii afirmau ca scaderea in greutate necesita reducerea de grasimi. Dar recent s-a ajuns la concluzia ca nu cantitatea de grasimi este cea care contribuie la cresterea in greutate ci calitatea acestora. Din acest motiv trebuie sa consumi grasimi bune si sa eviti cat mai mult grasimile rele.

Asa ca, exact cum am și dat de înțeles, grasimile sunt de doua feluri :

GRASIMI SATURATE ( asa zisele grăsimi rele). Se găsesc în surse alimentare din carne, margarina, unt sau untura. Acestea cresc nivelul colesterolului.

GRASIMI NESATURATE ( poli si mono ). Se gasesc de obicei in peste, avocado, alune, nuci, arahide etc. Acestea reduc nivelul de colesterol și echilibrează gradul de insulina.

Proteinele.

Proteinele reprezinta elemente compuse dintr-un sir continuu de aminoacizi. Sunt necesare organismului in procesul de regenerare a celulelor imbatranite. Acestea influenteaza favorabil activitatea sistemului nervos central si creste forta fizica

Proteinele reprezinta singura sursa de azot, acesta fiind folosit la sinteza proteinelor proprii si a moleculelor cu azot care fac viata posibila. Sunt printre cele mai importante componente ale organismului contribuind la constructia si repararea uzurii organice a tesuturilor.

Aminoacizii sunt de doua feluri :

AMINOACIZI ESENTIALI ( care nu pot fi produsi de organism si astfel trebuie sa ii obtinem din alimentele de origine animala ). Aceștia sunt metionină, triptofan, valină, lizină, izoleucină, leucină, treonină și fenilalanină. Histidina, al nouălea aminoacid, este necesară numai în cazul copiilor

AMINOACIZI NEESENTIALI ( pot fi sintetizat din surse proprii de către organism ). Aceștia sunt arginina, alanina, asparagina, cisteina, glicina, glutamina, serina, tirozina, taurina, ornitina, prolina, selenocisteina.

Micronutrientii.

Vitaminele.

Vitaminele sunt substante organice cu masa moleculara mica ce nu pot fi sintetizate de catre organism in cantitati suficiente. Iar din acest motiv este imperios necesar obținerea acestora din legume și fructe.

Este de preferat ca acestea sa provina dintr-o sursa naturala si nu din suplimente nutritive, deoarece cele obtinute sintetic nu au aceleasi calitati si beneficii.

Sunt 13 vitamine descoperite pana in prezent si oficial cateva care nu sunt recunoscute. Iar acestea sunt de doua feluri:

VITAMINE HIDROSOLUBILE. Întreg complexul de vitamina B și toată gama de vitamina C.

VITAMINE LIPOSOLUBILE. Acestea sunt vitamina A, vitamina D, vitamina E și vitamina K.

Mineralele.

Mineralele sunt elemente nutritive ce nu contin carbon ( anorganice ). Reprezinta componentele esențiale în cadrul oricaror diete care se bazează pe principii relativ sănătoase.

Acestea sunt necesare pentru buna functionare a organismului deoarece formeaza structura oaselor si a dintilor si sprijina ritmul cardiac. Regleaza ph-ul si asigura buna functionare a musculatorii si sistemului circulator.

Mineralele sunt impartite in doua categorii.

MACROELEMENTE : calciu, clor, fosfor, potasiu, magneziu, sulf, sodiu.

OLIGOELEMENTE : arsenic, bor, cobalt, crom, cupru, fier, fluor, iod, seleniu, siliciu, mangan, molibden, nichel, vanadiu, zinc.

Ca o paranteza… Exista un aliment foarte toxic pe care nu trebuie sa il consumi. Citeste articolul – Un aliment pe care trebuie sa il eviti neaparat si afla care este acesta.

Enzimele.

Enzimele sunt catalizatori ce contribuie la reglarea proceselor biochimice din organism. Cand consumam alimente, enzimele din acestea impreuna cu cele sintetizate de organism digera o parte din alimente. Iar acest lucru incepe inca din cavitatea bucala inainte ca acestea sa ajunga in stomac.

Apoi pe tot traseul sistemului digestiv acestea sprijina digerarea hranei, regenerarea tesuturilor existente si producerea tesuturilor noi. Lupta impotriva obezitatii, colesterolului chiar si a imbatranirii. Sprijina sistemul imunitar, detoxifica organismul si elimina bioxidul de carbon din plamani.

Enzimele nu pot distruge o celula vie, dar pot descompune o celula moarta. Acest lucru se întâmpla datorita faptului ca o enzima nu poate traversa membrana celulara a unei celule vii. In schimb, atunci când celula moare poate sa faca acest lucru si astfel compusii prezenti în celula moarta pot fi reutilizati.

Enzimele sunt de doua tipuri :

ÎN FUNCȚIE DE REACTIVITATE : Apoenzima. Coenzima. Holoenzima.

DUPĂ TIPUL REACȚIEI CATALIZATE : Oxidoreductaza. Transferaza. Hidrolaza. Isomeraza. Liaza.

Antioxidantii.

Antioxidantii sunt molecule ( atomi legati intre ei chimc ) care protejeaza alte molecule de oxidarea acestora . Acestia au rolul de a limita daunele produse de radicalii liberi si prevenirea acestora.

Antioxidantii provin din mai multe surse. Mai exact, acestia pot fi sintetizati de catre organism in mod natural. Dar majoritatea acestora se gasesc și in alimentele pe care le consumam.

Antioxidanții sunt de doua tipuri :

ANTIOXIDANȚI NATURALI ENZIMATICI : catalaza, superoxid dismutaza, glutation peroxidaza, metionina reductaza. Aceștia sunt produsi de către organism și au marele rol de eliminare a radicalilor liberi.

ANTIOXIDANȚI NON-ENZIMATICI : beta-carotenul, vitamina C și vitamina E. Rolul lor este acela de a tine în frâu reactiile radicalilor liberi.

Concluzie.

Într-un final vreau sa iti spun ca scopul acestui articol este acela de a-ti creea o claritate asupra principalelor elemente nutritionale de care are nevoie organismul tau. Nu trebuie sa te pierzi foarte mult in detalii, insa trebuie sa intelegi odata pentru totdeaua ca exista anumiti compusi, fara de care organismul tau nu poate avea un parcurs benefic dpdv nutritional.

Principalii nutrienti necesari organismului.

Daca ti-a placut acest articol lasa un comentariu.

Sau urmareste pagina noastra de facebook

Ajuta-ti prietenii sa isi dezvolte personalitatea !!!
Posted in SĂNĂTATE | NUTRIȚIE

Iti recomand sa citesti si articolele urmatoare ///

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *